søndag den 15. marts 2015

And the Oscar goes to....

... Julianne Moore.. Jeps hun vandt en Oscar for sin rolle i filmen "Stadig Alice".. - velfortjent efter min mening. :)  

Et nyt indlæg her på bloggen . Et lidt anderledes et af slagsen. Det handler hverken om hækling eller om boligindretning.. 
Det er et indlæg af den mere personlige slags.

I går var jeg i biffen med min bedste veninde (den bedste i verden faktisk). Vi så filmen "Jeg er stadig Alice" - for dem der ikke ved det, handler filmen om en 50-årig kvinde, der får alzheimers.



Filmen var enormt rørende og flere gange sad jeg med tårer i øjnene og selvom jeg har meget let til tårer var det altså ikke bare mig den var gal med.. Min veninde havde det på præcis samme måde.. Der blev kæmpet mod tårerne hos os begge.. ;)

For mig personligt var det svært ikke at tænke på min mormor. Min mormor var dement de sidste år af hendes liv. Hun blev gammel og levede et langt og godt liv, så på den måde kan det ikke sammenlignes med filmen, men alligevel var der bare flere episoder som jeg kunne relatere til.. :) 

Især synes jeg det var hårdt i den periode, hvor min mormor stadig var så frygtelig bevidst om, at hun ikke længere kunne de samme ting som hun plejede og at hun glemte så mange ting. Det førte så megen frustration og ydmygelse med sig og det gjorde skrækkelig ondt at se.. Ja faktisk ønskede man næsten, at hun ville blive en lille smule mere syg og en lille smule mindre bevidst.. 

Og det blev hun jo så.. Åh hvor hun vrøvlede. Det er så mærkeligt at se et menneske man holder af "forsvinde" på den måde.. Ofte var vi nødt til at grine af det hele - det var tragikomisk nogle gange og nogle gange rigtig svært at være i.. Hvad stiller man op og hvordan reagerer man lige, når ens mormor smører mayonnaise i ansigtet i stedet for fugtighedscreme?

Til forskel fra filmen havde vi alle rigtig mange gode år med min mormor.. De er nok nemmere at acceptere, når en gammel kvinde rammes, men sorgen er ikke nødvendigvis mindre..

Jeg vil anbefale alle at gå ind og se filmen. Jeg synes det er en smuk film. Den handler om en grum sygdom, men også om kærlighed, glæden ved livet, familie og meget mere. 

Lad os nyde livet og de mennesker vi har omkring os mens vi har det og dem - en sentimental og lidt små-rørstrømsk weekend hilsen her fra Hyggetanten.. 

Og hvis du ikke lige ved hvad du skal bruge din søndag på - så tag da lige et smut i biffen.. :) 

Min mormor og jeg.. <3





Ingen kommentarer:

Send en kommentar